Vg1 - Ny elev på studiespesialisering

Som ny elev på stud. spes er du sikkert spent på hvordan alt vil blir. Er fagene vanskelige? Vil jeg trives i klassen? Hvordan er lærerne? På Vennesla vgs. er vi opptatt av at du skal trives, inkluderes i klassen, og ha lærere som både ser deg som elev og samtidig er dyktige fagpersoner og pedagoger.

På vg1 har vi fire faste kontaktlærere som sørger for at nye elever blir tatt imot på beste måte. Fire rutinerte kontaktlærere som har som viktigste oppgave å sørge for at oppstarten for deg som elev går bra. Som har gode og velprøvde opplegg for at du skal finne deg til rette, trives, blomstre, lære.

Vi vet at å jobbe med fag på ulike måter, praktisk arbeid og mulighet for fordypning i oppgaver over tid gir læring. Vi har derfor helt nye rom hvor du og dine medelever kan jobbe med ulike prosjekter innfor både teknologi og innenfor forskning. Her vil du og de andre elevene kunne jobbe med ting dere selv interesserer dere for, og læreren fungerer som veileder, støttespiller og mentor.

For å bidra til at du som elev skal trives, og på VG1 gjennomfører vi flere tiltak:

• Skolefrokost for alle mellom 1. og 2. time.
  • Fire faste kontaktlærere på VG1, som jobber med å inkludere alle i klassen.
  • VIP-makkerskap
  • Tur på høsten VG1 med teambuilding, rafting mm.

Velger du studiespesialisering, er du ikke ferdig med valgene du må ta. Etter første året, skal du få fordype deg i det (programområdet) du synes er mest interessant. Vi tilbyr et bredt utvalg programfag på vg2 og vg3. Du kan velge ulike pakker med fag innenfor realfag, samfunnsfag og næringslivsfag. Eller du kan velge fag på tvers av de ulike områdene. Dette kan du lese mer om på de neste sidene.