- Trivsel, kunnskap og mangfold

MK-elever på Vennesla er blant de første elevene i landet som prøver ut hvordan 360 graders VR-filmer kan brukes til å fortelle gode historier.

2016 var året da Virtuell virkelighet (VR) tok av. Flere produsenter lanserte briller i alle prisklasser. Store mediehus som New York Times og Sky News tok mediet i bruk til nyhetsreportasjer. FNs flyktningeorganisasjon produserte VR-filmer fra flyktningleirer og opplevde at de ga seerne mer empati og forståelse for flyktningenes situasjon enn vanlig film.

 

På MediaVennesla (medielinja på Vennesla videregående) ønsker vi at elevene våre skal være oppdatert på det som skjer i mediebransjen. Allerede i januar var noen av elevene i Vg3 i gang med å lage VR-produksjoner. Så langt har de laget presentasjoner av medielinja, som har vært vist for ungdomsskoleelever og på Åpen skole. Større prosjekter er under planlegging, og en av våre lærere, Signe Høgh, har prøvd ut mulighetene i en VR-produksjon for Kilden kulturhus i Kristiansand.

Det spesielle med VR er at man opplever at man er til stede inne i filmen, mens man i vanlige filmer bare titter inn gjennom et vindu. Ved å snu på hodet velger man selv hva man vil se på, akkurat som i virkeligheten. Ennå er det mye eksperimentering blant de profesjonelle produsentene for å finne ut hvordan man best skal fortelle en historie i dette nye mediet. Vi synes det er moro at våre elever får ta del i denne utforskingen.

Og så er det jo veldig gøy også, da!

Her kan du se elevenes VR-filmer (de tre øverste i listen). Du kan bruke musen til å flytte deg rundt i bildeutsnittet, men virkelighetsopplevelsen får du først når du ser den i VR-briller som f.eks. Google Cardboard, Gear VR eller Oculus Rift.

 Vr4 

Tekst: Øyvind Høie. Foto: Tom Knudsen.

av Tekst: Øyvind Høie, foto: Tom Knudsen, publisert 17. februar 2017 | Skriv ut siden