- Trivsel, kunnskap og mangfold

Anette, Glenn og Iselin i 1ST01 har de siste ukene jobbet med et prosjekt som fokuserer på sukker i det man spiser eller drikker. I den forbindelse har de laget en flott utstilling i skolens inngangsparti.

Dette prosjektet er en del av et større undervisningsopplegg om mat og drikke. Elevene har lært mye om hva som kjennetegner et sunt kosthold, og utstillingen skal bidra til at også andre elever lærer mer om hva som er sunt eller mindre sunt av ulike drikkevarer.

Tverrfaglighet

Prosjektet er innom mange ulike fag. Elevene må regne seg frem til hvor magne sukkerbiter hver drikke inneholder. De må lese en del på etiketterr og andre steder, og i tillegg er de innom naturfag ettersom de lærer om kroppen og om ulike typer næringsstoffer.

I følge Glenn er noe av det dummeste medd å drikke mye brus at man får hull i tennene. Iselin legger til at for mye sukker også er dumt for kroppen. - Det er greit å kose seg en gang i uken med brus, men ikke hver dag, forteller Iselin. Anette synes hun har lært mye i dette prosjektet som kommer til nytte i hverdagen.

Noe av det som  overrasket elevene mest var at det var såpass mye sukker i vann med smak. Utstillingen viser også at det er like mye sukker i juice, som i brus, men juicen kan være sunnere fordi det er andre næringsstoffer kroppen trenger her.

Andre prosjekter

Elevene har også gjort andre ting for å lære om mat og helse. Blant annet har de bygd hvert sitt skjellett, og lært om matvarer som styrker skjelettet. I tillegg lager elevene, sammen med en annen klasse, grønnsaker som selges i plastbegre i kantina to dager i uken.

Skolen er glad for at elevene bidrar til at vi andre kan lære litt mer om kosthold. Kanskje kan vi mandre bli like flinke som disse elevene til kun å drikke brus en gang eller to i uken. Det må jo tross alt være lov å koe seg litt!

 

av Hårtveit, Gustav, publisert 8. mars 2016 | Skriv ut siden