- Trivsel, kunnskap og mangfold

BI 1-klassen fikk i oppgave å lage en celle, de fikk 2 skoletimer på å planlegge og 6 dager på å lage cellen. De kunne selv velge i gruppa om de skulle lage en dyrecelle eller en plantecelle.

BI 1 klassen fikk i oppgave å lage en celle, de fikk 2 skoletimer på å planlegge og 6 dager på å lage cellen. De kunne selv velge i gruppa om de skulle lage en dyrecelle eller en plantecelle.

Gruppene besto av 2-3 elever. Instruksjonen var å lage en celle, som viste de ulike organellene som cellene består av. De fikk beskjed om å IKKE bruke masse penger på å lage cellen, men heller se om de kunne lage den av ting de fant hjemme. I tillegg skulle elevene sammen presentere cellen sin til resten av klassen.

Det var utrolig artig å se hvor kreative elevene var, her var det celler lagd av alt fra papp, papir og plast, til gelé, godterier og kake!5 Det var tydelig at de hadde hatt det gøy i planleggingen og ikke minst da de presenterte det de hadde laget for resten av klassen.

Biologi er et stort og tøft lesefag, men det er heldigvis også rom for å ha det litt gøy og å være kreative J.

Nyt bildene av de flotte kreasjonene – det gjorde jeg!

Bilde 1: Dyrecelle lagd av gulrotkake. Gruppe: Anne-Sofie, Maren og Julie

Bilde 2: Dyrecelle lagd av gelé. Gruppe: Håkon og Chris

Bilde 3: Dyrecelle lagd av gelé. Gruppe: Daniel, Alf og Jørgen

Bilde 4: Plantecelle lagd av godteri og plastelina. Gruppe: Helena, Nesrin og Charlotte

Bilde 5: Plantecelle lagd av papp, plast, papir o.l. Gruppe: Ida, Linda og Solveig

Bilde 6: Dyrecelle lagd av papp, plast og garn. Gruppe: Anna og Manolia

 

Tekst og bilder: Tove Gustafsson

av Tekst og foto: Tove Gustafsson, publisert 27. november 2015 | Skriv ut siden