- Trivsel, kunnskap og mangfold

Sammen med to andre medelever fra studiespesialisering, og tre elever fra ungdomsskolen, tilbragte Anne Sofie en uke i Valencia som utvekslingselev.

Elevene fulgte undervisningen ved vår samarbeidsskole i Valencia, Florida. Elevene fikk dermed et hyggelig gjensyn med elever fra Florida som gjestet vår skole i februar.

Under beskriver Anne Sofie denne spennende uken i Valencia med sine egne ord.

Valencia tur med VUS og Vennesla VGS

Når jeg ser tilbake på denne turen må jeg si meg temmelig fornøyd med oppholdet. For en opplevelse, og for et land! Valencia – der verdens beste appelsiner dyrkes.

Søndagen gikk for det meste til reising. Først var det opp klokken 04:00 for å så ta turen videre til Amsterdam, og med siste stopp i Valencia der vi ble møtt av en vegg med varme.

Min første biltur var en sjokkerende opplevelse. Med en toppfart på 160 km/t, tok det ikke lange turen før vi var fremme med en av familiens restauranter, Helsinki. Det var et nytt område der det var barer laget av containere. Spesielt med familiens restauranter er at de er inspirert av Nordens største byer, og ja, det finnes en «Oslo» også. I tillegg til at de alle er vegetar-restauranter.

Etter en god vegetarburger var det på tide å møte det ekte spanske, nemlig deres hjem. Overraskende kom det på da skoene ikke skulle av, men det som var mest sjokkerende var det å skulle dele leilighet med 8 katter. Kanskje en god idé å ikke skulle ta av seg skoene.Senere den kvelden tok vi toget fra Valencia sentrum til Catarroja, en bydel i Valencia. Her vandret vi rundt omkring før vi møtte resten for å ta en is. Middagen ble spist klokken 22:00, og til forrett ble det en typisk kald suppe, «Gazpacho» og hovedretten tortellini.

Spania4

Mandagen var det klart for skole og jeg skulle endelig få smake på den spanske frokosten. For min del bestod den av sjokoladedonuts og cappuccino, da «min» spanjol alltid har dette. Første time var det klart for et møte med rektoren, etterfulgt av gym. Her var vi de eneste som hadde skiftet til gymtøy og fikk dermed så mange blikk at det halve kunne vært nok. Gymlæreren satt for det meste ved en pult i gymsalen, og vi øvde på slag i volleyball. Senere skulle vi ha engelsk med 13 åringer. Også her er det helt forskjellig fra det norske. Nivået var lavere, og støyet var ikke til å beskrive, men gøy var det.

Etter skolen tok min familie med meg for å smake på svart paella. I denne var det hele miniblekkspruter som de ikke hadde noen problemer å spise. For min del var det en smule rart, men jeg spiste det. Videre den kvelden tok vi elevene turen til Valencia Lab. En plass skolen har midt i byen av Valencia. Her ble det servert tapas med typiske spanske retter.

Tirsdagen tok vi turen til gamlebyen i Valencia. Nydelige bygninger og vi avsluttet det hele med shopping. Til middag denne kvelden var det en ny restaurant, Oslo. Spesielt med denne er at deler av muren som var rundt Valencia er en del av veggene til restauranten.

Onsdagen var det igjen skole, med mesteparten av tiden hadde vi engelsk. Vi hadde også en time spansk, og en time fysikk. Etter skolen gikk vi på en café og spiste lunsj og nøt solstrålene. Videre den kvelden var det pizza som stod på menyen, en såkalt micropizza. Deres ferdigpizza. Den var ikke mye å skryte av. Osten ble aldri smeltet, og den smakte ikke som Grandiosa for å si det sånn. Hele gjengen var samlet hos besteforeldrene til Dinas spanjol. Vi hadde det veldig koselig, og ble heller mette på chipsene vi hadde kjøpt.

Torsdag var det klart for det vi hadde gledet oss mest til, nemlig «Oceanografic». Her hadde de delt inn i forskjellige verdenshav og tropiske deler og til og med Antarktis, alle med typiske havdyr og fugler for deres område. Etterpå vi hadde utforsket disse forskjellige, tok vi turen for å se på et spektakulært delfinshow. Etter dette gikk vi på Taco Bell pluss at vi drakk en fresh milkshake på en ordentlig «Grease» inspirert restaurant. Det var stilige farger og stoler og selvfølgelig en Dukebox. Videre tok vi en litt lengre labbetur til stranden. På veien kjøpte vi med en volleyball, og godt vi gjorde det, for vi endte opp med å spille volleyball med både italienere, tyskere, australiere og amerikanere. Senere på kvelden var det enda en restaurant vi var på. Denne gangen var det «Copenhagen». Her jobbet det ei dansk jente. De andre spanjolene som jobbet der ble fasinert over at vi kunne snakke sammen, til tross for at vi var fra to forskjellige land og snakket forskjellige språk. Jeg viste også litt bilder fra Hovden med mye snø. Det de spesielt la merke til var at snøen la seg i trærne. Dette hadde de aldri sett før.

Fredagen var vi på skolen igjen. Spanjolene holdt på med et prosjekt der de skulle lage en hytte i fjellet, og da kunne vi hjelpe med hva de trengte i disse hyttene og slikt, for spanjolene hadde aldri før vært i slike hytter. Men for vår del var det lite annet vi kunne gjøre, så vi gikk heller og hadde litt engelsk med noen på vår egen alder, og det var veldig gøy. Etter skolen fikk vi spandert lunsj. Da fikk vi paella. Denne var ikke så veldig god, og vi kjente fort at denne var veldig inspirert til å bli masseprodusert, veldig typisk «cup-mat».